Även vi på Jämtkraft jobbar med att kontakta kunder via telefon. Men för oss är det en självklarhet att ingen ska känna sig pressad att göra ett val som man inte känner sig 100 procent trygg med.
Om du känner dig lurad
Vi pratar varje dag med folk som känner sig lurade av telefonförsäljare som har gått väldigt hårt ut för att sälja. Många berättar att de inte vet vad de har tecknat eller att de överhuvudtaget har tecknat ett nytt elavtal.
Därför vill vi understryka att vi inte jobbar så och samtidigt säga att du är välkommen med dina frågor och funderingar kring elavtal och vad du bör och kan göra om du känner dig lurad. Det gäller dig som är kund hos oss idag, men också dig som har frågor kring våra priser och avtal.
Att anmäla ett ärende
Vill du ta ett ärende vidare – klaga hos företaget först. Hjälper inte det kan du kontakta kontakta din kommuns konsumentvägledare.
Dessutom finns Konsumenternas energimarknadsbyrå som är en självständig byrå. De ger kostnadsfria råd och vägledning i frågor som rör energimarknaden. Byrån fångar också upp konsumentproblem och för dem vidare till berörda myndigheter och företag.
Hos Konsumentverket finns mer information om Distansavtalslagen. Till Konsumentverket kan du göra en anmälan om du tycker att något är mer principiellt fel, till exempel oskäliga villkor eller ett företags marknadsföring. De kan inte hjälpa dig i en tvist med ett företag men en anmälan kan göra att ett företag kan tvingas ändra sig i framtiden.