Tekniskt fel på kraftvärmeverket i Lugnvik
Just nu har vi ett tekniskt fel på kraftvärmeverket i Lugnvik. Vi arbetare så fort vi kan med att åtgärda problemet. Detta kan orsaka tillfälliga störningar gällande värme och varmvatten.
Frågor och svar
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna som kommer till oss på Jämtkraft.
Justering av elnätsavgifter 2025
Det betyder att de fasta abonnemangsavgifterna höjs medan de rörliga avgifterna sänks. Höjningen av de fasta avgifterna beror på vilken säkringsnivå du har. Några räkneexempel:
En villa med elnätsabonnemang för 16A och en förbrukning på 15 000 kWh per år kommer att få en höjning med 25 kronor per år inklusive moms.
En villa med ett abonnemang för 20A en förbrukning på 20 000 kWh per år, blir höjningen 250 kronor per år inklusive moms.
En lägenhet med förbrukning på 3 000 kWh per år, får en höjning på 75 kronor per år inklusive moms.
Det betyder att vi inte ska ta mer betalt än vad det kostar att hålla elnätet i drift. Skälet till höjningen av den fasta abonnemangsavgiften beror på att höga räntor och inflation gjort det dyrare att hålla nätet i drift. Underhåll och investeringar kostar alltså mer nu än för ett år sedan. Däremot innebär det inte en lika stor kostnad att transportera elen till din fastighet. Därför sänker vi den rörliga ”förbrukningsavgiften” med 2,5 öre per kWh, inklusive moms.
Ja, och nej. Tack vare höjningen i år (2024) kan vi nöja oss med en mindre justering nästa år (2025). Det kan bli en liten höjning för den som förbrukar lite el i förhållande till sin säkringsnivå. Det kan även bli en sänkning för den som har en hög förbrukning i förhållande till sin säkringsnivå.
Det är egentligen effekten som kostar mest eftersom den tar mer plats i elnätet. Skillnaden mellan effekt och förbrukning kan jämföras med en bilväg. Vid låg förbrukning är det glest med bilar på vägen. Vid hög förbrukning är det många bilar. Vid hög effekt blir bilarna lastbilar. Lastbilarna belastar vägen mer och därför behöver de betala mer vägskatt. Du kan alltså ha hög förbrukning under en hel dag, utan att ha hög effekt. Likaså kan du ha hög effekt under några timmar, utan att få en hög förbrukning.
Det är svårt att säga nu innan vi infört dem. Men vissa kommer att få en lägre kostnad och vissa en högre. Allt beror på hur mycket effekt du som elnätskund använder. Grundprincipen är att du bara ska betala för de kostnader som din användning av elnätet ger upphov till. Det är därför effektavgiften blir viktig. Den kommer att göra elnätsavgiften mer rättvis.
Vi tycker självklart att det är olyckligt att justeringen sammanfaller med höjning av fjärrvärmepriset. Vi är däremot mycket medvetna om fjärrvärmekundernas generellt sett mindre belastning på elnätet. Tanken med de nya effektavgifterna som ska införas 1 januari 2027 är att göra avgifterna mer rättvisa. Grundprincipen är att du ska betala för de kostnader som din användning av elnätet ger upphov till.
Det du behöver kolla först är vilka saker du har i ditt hus som förbrukar el med hög effekt. Oftast är det värmepumpar och elbilsladdare som har den största effekten, men även tvättmaskiner, ugn, spis, vattenkokare, strykjärn, m.m. kan påverka.
Om du exempelvis har ett 16A-abonnemang med en elbil som drar 11 kW när den laddar, då nyttjar du maximal effekt för 16A och kan behöva säkra upp till 20A. Men om din elbilsladdare kan känna av hur mycket effekt som belastar ditt hus, kommer den inte ta ut mer än vad säkringen klarar av. Då kan du antagligen behålla 16A.
Det du också bör tänka på är att det i normala fall ryms många eldrivna maskiner och apparater inom 16A, och du kanske ibland behöver tänka på att inte ha alla saker som kräver hög effekt igång samtidigt. I värsta fall "går" säkringen om belastningen är för hög under en längre tid. Men då är det ju inte värre än att du stänger av någon apparat eller maskin och byter säkring.
Om du känner dig osäker kan du kontakta en elektriker. De hjälper även till med byte till en lägre säkringsnivå om det skulle behövas.
Faktura
Eftersom det blir många uppgifter kan fakturan ibland kännas svår att förstå. Därför har vi tagit fram fakturaförklaringar för el, fjärrvärme och Solsäker som beskriver fakturans olika termer och priser.
Det finns tre lagstadgade avgifter som årligen ska betalas till staten:
- Elsäkerhetsavgift
- Nätövervakningsavgift
- Elberedskapsavgift.
De här tre avgifterna finns med på din faktura för maj. Avgifterna är beslutade av riksdag och regering och finansierar olika delar av statens verksamhet inom elområdet.
Hur du vill betala din faktura väljer du förstås själv. Vår rekommendation är e-faktura, en elektronisk faktura som går till din internetbank.
E-faktura
För att anmäla e-faktura loggar du in på din internetbank och anger ditt kundnummer hos oss via bankens e-fakturaanmälning. Kundnumret finns på din faktura.
Din elkostnad är uppdelad i två olika delar. Ena delen avser kostnader för elnätet och den fakturan skickas från ditt elnätsbolag. Den andra delen avser kostnader och inköp av den el du förbrukat och den fakturan skickas från ditt elhandelsbolag. I vissa fall ingår nätbolaget och ditt elhandelsbolag i samma koncern och då kan du få dina elkostnader på en och samma faktura.
Du kan aldrig betala dubbelt för din el utan du kan enbart ha ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal igång samtidigt.
Du kan se om din faktura är betald eller inte via appen Mitt Jämtkraft. Välj Mina Sidor i menyn och därefter Fakturor.
Du kan även se detta genom att logga in på Mina Sidor på webbplatsen och välja Fakturor i menyn.
Påminnelsen skickas via Svea ekonomi. Är det din första påminnelse på 12 månader är den kostnadsfri. Är det inte det debiteras du en påminnelseavgift på 60 kronor.
Kontakta oss om du har frågor!
- Cirka 50 procent* av totalkostnaden går till skatter och avgifter.
- Cirka 25 procent* är kostnad för den el som kunden har köpt genom avtal med ett elhandelsföretag.
- Cirka 25 procent* går till transport av elen till hemmet, som betalas till elnätsföretaget.
*Andelarna varierar med elprisets utveckling, som påverkar kostnaden till elhandelsföretaget. Andelarna beror också på var i landet du bor eftersom det påverkar kostnaden till elnätsföretaget. Genomsnittspris januari 2021 för kund med 20 000 kWh/år och rörligt pris.
Har du pengar till godo på din senaste faktura? Vi för normalt över pengarna till nästkommande faktura. Om du sagt upp ditt avtal och har pengar till godo så är du välkommen att kontakta oss för utbetalning.
Om du är bortrest under en längre period rekommenderar vi betalning via e-faktura om du har tillgång till internet. En e-faktura kan även registreras med autobetalning och du behöver på så vis inte gå in och signera fakturan.
Ange SWIFT-adressen NDEASESS vid betalning till vårt bankkonto. Alla betalningar ska vara i svenska kronor.
IBAN-konto: SE96 9500 0099 6034 0770 2665
BIC: NDEASESS
Det finns tre lagstadgade myndighetsavgifter som årligen ska betalas till staten: elsäkerhetsavgift, nätövervakningsavgift och elberedskapsavgift. Avgifterna är beslutade av riksdag och regering och finansierar olika delar av statens verksamhet inom elområdet.
- Elsäkerhetsavgiften finansierar Elsäkerhetsverkets arbete med säkerheten i elnätet.
- Elberedskapsavgiften finansierar Svenska kraftnäts arbete för att klara av samhällets behov av el i kriser och krig.
- Nätövervakningsavgiften finansierar Energimarknadsinspektionens arbete för övervakning av elnätet och elnätsföretagen.
Avbrott
I avbrottskartan kan du se alla pågående avbrott i ditt område, planerade och oplanerade.
Planerade avbrott meddelar vi via brev och du kan även få information om dessa avbrott här.
Om du vet om ett strömavbrott som inte är planerat får du gärna göra en felanmälan.
I avbrottskartan kan du se alla pågående avbrott i ditt område, planerade och oplanerade. Innan du gör en felanmälan vill vi be dig att kontrollera några saker. Gör en felanmälan
Rätten till avbrottsersättning gäller de kunder som enligt ellagen är elanvändare och som är anslutna till Jämtkrafts elnät.
Avbrottsersättning baserar sig på avbrottets längd samt vilken årlig nätavgift du som kund betalar. Aktuell ersättning betalas ut som ett avdrag på din faktura. Läs mer om avbrottsersättning.
Avbrottsersättningen hindrar dig inte från att få skadestånd för eventuella skador i samband med elavbrott. Ersättningen dras av från eventuellt skadestånd som betalas ut för samma avbrott. Om du redan fått skadestånd reduceras ersättningen med detta. Rätten till skadestånd är reglerad i ellagen. Läs mer om skadestånd.
Har du drabbats av skador på grund av ett strömavbrott eller annan brist i Jämtkrafts elnät? Då kan du ha rätt till ersättning i form av skadestånd.
Avbrottsersättningen betalas i första hand ut till dig via ett avdrag på din faktura från oss. Utbetalningen görs senast sex månader efter Jämtkraft fått kännedom om avbrottet. Om du får din avbrottsersättning för sent betalar vi dröjsmålsränta.
Nej, absolut inte! Gå aldrig nära lågt hängande ledningar eller träd som fallit mot ledningar. Det kan innebära livsfara. Gör en felanmälan så löser vi det. Vår felanmälan är öppen dygnet runt.
Elavtal
Ska du teckna elavtal på adressen du ska flytta till?
Då behöver du göra en flyttanmälan. Läs mer hur du gör en flyttanmälan här.
Ska du teckna elavtal på den adress du bor på?
Vad kul att du vill teckna elavtal med oss!
Som privatperson kan du enkelt teckna elavtal direkt på vår webbplats. Om du har ett befintligt elavtal hos oss och enbart vill byta till ett av våra andra elavtal på samma adress, så kan du göra det på Mina Sidor, annars hjälper kundservice dig att byta avtal.
För företag rekommenderar vi att ta kontakt med en av våra företagssäljare eller att bli kontaktad om elavtal. Om företagets årsanvändning understiger 60 000 kWh går det dessutom att teckna elavtal direkt på vår webbplats.
Vi kan även hjälpa dig med detta via vår kundservice.
Timpris med tak är ett helt nytt unikt elavtal där du betalar ett rörligt timpris som följer det så kallade spotpriset på elbörsen, och alltså betalar ett lågt pris när priset där sjunker. Samtidigt som du är skyddad av ett pristak när elpriset på börsen stiger.
Rörligt pris följer med prisutvecklingen på elbörsen, Nord Pool. Denna typ av avtal passar dig som är benägen att ta lite större risk på en rörlig marknad. Du hänger med i svängningarna och tar del av både låga priser och pristoppar.
Jämtpriset är ett så kallat förvaltat elavtal. Det funkar så att Jämtkrafts förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper upp el för kundernas framtida förbrukning, för att säkra upp ett jämnare elpris för kunderna.
Om du har ett befintligt elavtal hos oss och vill byta till ett av våra andra elavtal på samma adress, så kan du göra det på Mina Sidor, annars hjälper kundservice dig att byta avtal.
Du kan se vilket elavtal du har:
- I appen Mitt Jämtkraft genom att gå till Min profil i menyn och välja Mina avtal.
- Genom att logga in på Mina sidor på webbplatsen och gå till Avtalsuppgifter i menyn.
- På din faktura på sida 2.
För våra förvaltade elavtal är uppsägningstiden 3 månader. Våra rörliga elavtal har en uppsägningstid på 14 dagar.
Om du vill säga upp ditt elavtal, kontakta oss på kundservice.
Vi hoppas att du varit nöjd under din tid hos oss. Tipsa oss gärna om du har tankar och åsikter kring vad vi kan göra bättre.
Ett anläggnings-ID är ett unikt id för din elmätare. Du hittar ditt anläggnings-ID:
- I appen Mitt Jämtkraft genom att gå till Min profil i menyn och välj Mina avtal.
- Genom att logga in på Mina sidor på webbplatsen och så ser du dina anläggningar. Under din adress ser du ditt anläggnings-ID.
- På din faktura på sida 2 under Anläggningsinformation.
Elavtalet är kopplat till en adress. Du måste därmed avsluta ditt befintliga elavtal på nuvarande adress och sedan teckna ett nytt elavtal till din nya adress.
Du kan inte ta över ett elavtal. Önskar du ändra till att du står som abonnent för elavtalet måste du teckna ett nytt och då behöver du göra en flyttanmälan.
Tänk på att det måste vara samma person som står för elnätsavtalet som tecknar elavtalet.
Nej, ett förvaltat elavtal är inget fast pris utan ett långsiktigt och mer tryggt elavtal över tid. I en stigande elprismarknad är förvaltat elavtal ett tryggare alternativ då en viss del av elen köps in i förväg och prissäkras på så sätt. Resterande är rörligt vilket påverkas direkt av elpriserna på börsen. Elpriset förändras alltså månad för månad men det blir inte samma pristoppar som i ett rent rörligt elavtal.
Du kan se prisjämförelser mellan elavtalen och ta del av prishistorik för respektive elavtal:
Vi har samlat de avtalsvillkor som gäller när du köper el av oss. Vissa avtalsvillkor är specifika för Jämtkraft eller för särskilda elavtal som vi har. Andra är allmänna avtalsvillkor som gäller hela energibranschen.
Timpris
Är du redan kund hos oss så ska du kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.
Om du blir ny kund så kan du välja timpris som tillval när du tecknar ditt avtal här på jamtkraft.se.
I appen Mitt Jämtkraft kan du se detta, klicka på Prognos i menyn. Priserna visar enbart aktuellt spotpris från elbörsen Nord Pool och inkluderar alltså inte energiskatt, påslag, elcertifikat eller moms. Spotpriserna uppdateras dagligen med aktuellt pris för varje timme kommande dygn.
Timpris är baserat på ditt hushålls förbrukning, avläst och prissatt timme för timme. Om du har timpris kan du påverka din elkostnad genom att styra din förbrukning till de timmar på dygnet då färre använder el och priset sjunker.
Bli medveten om dina förbrukningsvanor och styra över när på dygnet du förbrukar. Genom att förflytta större delen av din förbrukning de timmar elpriset är lägre på dygnet.
I vår app, Mitt Jämtkraft, får du statistik för varje timme under ”Analys”, där kan du även se aktuella spotpriser.
Du kan se det på din senaste faktura under rubriken ”Elhandel”, där står Timpris Ja eller Nej.
Ja, du kan byta tillbaka från Timpris till Månadsmedel. Kontakta oss för att veta mer.
Flytt
Om du ska flytta räcker det inte med att ändra din folkbokföringsadress hos Skatteverket eller göra en flyttanmälan hos Adressändring. Du måste även göra en flyttanmälan hos oss.
Du har en månads uppsägningstid på ditt elavtal vid flytt, oavsett vad som står i avtalsvillkoren för respektive elavtal.
Ja, det går bra att ändra datum framåt i tiden. Kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.
Ska du flytta till ett hus med fjärrvärme så behöver du kontakta oss för att anmäla detta. Vid kontakten med oss kan du boka en genomgång av din fjärrvärmecentral. Vi hjälper även till med serviceavtal för din nya fjärrvärmeanläggning.
Ska du flytta från ett hus med fjärrvärme hos Jämtkraft behöver du anmäla det senast en månad innan flytt. Fyll i vår flyttanmälan så hjälper vi dig.
OBS! Du måste själv anmäla din flytt. I annat fall behöver du skicka in en fullmakt till oss.
Nej, det kostar ingenting att göra en flyttanmälan.
Elavtalet är kopplat till en adress. Du måste därmed avsluta ditt befintliga elavtal på nuvarande adress och sedan teckna ett nytt elavtal till din nya adress.
Du kan inte ta över ett elavtal. Önskar du ändra till att du står som abonnent för elavtalet måste du teckna ett nytt och då behöver du göra en flyttanmälan.
Tänk på att det måste vara samma person som står för elnätsavtalet som tecknar elavtalet.
Nej, det kan du inte. Om du bor inom vårt elnätsområde och har glömt att anmäla en utflytt till oss så ska du göra det så fort som möjligt. Det kan ta upp till en månad innan vi kan avsluta ditt elavtal. Till dess är det du som är betalningsansvarig för elen som används i bostaden.
Om du inte anmäler i tid
Om du inte anmäler inflytt senast tre arbetsdagar innan du flyttar kan elen bli frånkopplad i din nya bostad.
Under ordinarie arbetstid är det ingen avgift för att få elen tillbaka, men utanför ordinarie arbetstid, efter 16:00 på vardagar eller på helgen, tillkommer en kostnad av 1063 kronor inklusive moms.
Elnät
Kvartsmätning innebär att din nätägare läser av din elmätaren varje kvart och rapporterar det värdet till ditt elhandelsbolag. Detta gäller endast dig som har en elmätare som tidigare blivit avläst per timme. Det innebär också att du själv kan ta del av din förbrukning per kvart via din nätägare och via ditt elhandelsbolag. I Jämtkrafts fall via Mina Sidor eller i appen Mitt Jämtkraft.
Ändringen från timavläsning till kvartsavläsning påverkar på inget sätt hur du debiteras för din förbrukning eller hur du kan påverka dina kostnader genom att styra när du förbrukar elen. Det är bara själva redovisningen av din förbrukning som blivit mer detaljerad.
Anledningen till den högre upplösningen av förbrukningen är att elnätsbolagen from och med 1 nov 2023 enligt ett krav från regeringen och energimarknadsinspektionen måste rapportera in mätvärden per 15 minuter. Det nya lagkravet påverkar inte dig som konsument direkt utan är ett steg och en förberedelse för en energimarknad som är bättre på att hantera en ökad andel icke-reglerbara energislag och tillfälliga obalanser i energisystemet.
Om din elmätare är månadsavläst idag så kommer den fortsätta bli det tills vidare.
Elnätet är ledningarna som transporterar elen. Ungefär som vägen fungerar för bilen. Utan elnät, ingen el.
Elnätsavgiften består av en fast och en rörlig del. Den fasta delen beror på vilken mätarsäkring du har samt vilket nätbolag som äger ledningarna. Den rörliga delen beror på hur mycket el du förbrukar samt var du bor. Här kan du läsa mer om säkringsstorlekar, elnätsavgifter för privatpersoner samt elnätsavgifter för företag.
Du betalar elnätsavgift för att vi ska kunna framtidssäkra elnätet där du bor. Avgiften används till drift, underhåll och utveckling av elnätet inom Jämtkrafts nätområde men också till avläsning, mätning och administration. Med avgiften kan vi vädersäkra och underhålla ledningarna, för att minska risken för elavbrott.
Här förklarar vi mer om hur elnätet fungerar.
Här kan du läsa mer om våra pågående elnätsprojekt.
Att ha lämplig storlek på säkring för just dig är viktigt och avgörs av hur mycket el du förbrukar och hur stor effekt du behöver. Vid för låg huvudsäkring kan strömmen gå och vid för hög säkring betalar du en onödigt hög årsavgift (elnätsavgift). Läs mer om säkringar.
För att säkra upp eller ner kontaktar du en auktoriserad elinstallatör som i sin tur kontaktar oss.
Jämtkraft tar vanligtvis inte ut någon avgift för upp- eller nedsäkring*, men elinstallatören kan komma att ta ut en avgift.
*Om din anläggning är byggd för mätarsäkringar i intervallet 16-25A (25A servissäkring) får du betala för en serviceutökning för att kunna ha mätarsäkringar i intervallet 35-63A (63A servissäkring).
Du beställer byggström genom en elinstallatör, läs mer här:
Byggström – Privatpersoner
Byggström – Företag
Kostnaden för byggström är enligt gällande prislista och är olika beroende på om du har ett eget byggskåp eller om du behöver hyra ett.
Elnätsavgifter – Privatpersoner
Elnätsavgifter – Företag
Kostnad för att ansluta din fastighet beror på hur stor servisstorlek du vill ha samt var fastigheten ligger. Här kan du läsa mer:
Anslutning till elnätet – Privatpersoner
Anslutning till elnätet – Företag
Avgifterna för anslutningar upp till 25A baseras på avstånd till närmaste anslutningspunkt enligt Energimarknadsinspektionens regler. För att få mer information kontakta oss på kundservice.
Den fasta elanslutningen gör vi efter det att din elinstallatör skickat in färdiganmälan samt att vi har dragit fram kablar eller ledningar till din fastighet. Leveranstiden påverkas av många olika faktorer som avtal, tillståndsprocesser och komplicerade framdragningar. Därför är det viktigt att vara ute i god tid med att göra en föranmälan via en auktoriserad elinstallatör.
I vår anslutningsguide finns information kring hur en nyanslutning går till. Första steget är att med hjälp av en auktoriserad elinstallatör göra en föranmälan till oss.
Det bör säljaren eller mäklaren kunna upplysa dig om. Vid osäkerhet kan du kontakta oss på kundservice så tar vi reda på det.
Kontakta auktoriserad elinstallatör som i sin tur kontaktar oss för samordning av arbetet. Jämtkraft Elnät tar vanligtvis ut en avgift, priset beror på omfattningen i arbetet.
Om du vill flytta elmätaren från insidan av huset till ett mätarskåp på utsidan av huset tar Jämtkraft Elnät ingen avgift.
Kontakta oss på kundservice så ser vi över om det är möjligt och till vilken kostnad.
Ibland behöver man göra förändringar i en befintlig anslutning till elnätet. Som till exempel att flytta eller koppla ur ett mätarskåp, eller att gräva ner en luftledning.
Om du behöver göra en ändring av din elnätsanslutning, kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig. Kom bara ihåg att höra av dig i god tid för att vi ska hinna utföra arbetet till önskat datum.
Du har en månads uppsägningstid på ditt elnätsavtal vid flytt, oavsett vad som står i avtalsvillkoren för respektive elavtal.
Kontakta en auktoriserad elinstallatör eller oss på kundservice så skickar vi en blankett för uppsägning av elanslutningen.
Om din anläggning har varit frånkopplad ska anläggningen besiktas av en auktoriserad elinstallatör. När anläggningen är godkänd skickar elinstallatören in en anmälan om återanslutning till oss.
Kostnaden och tiden för återanslutning kan variera beroende på tillgänglig kapacitet i nätet samt hur många år den aktuella serviskabeln har varit ur bruk.
Kontakta oss på Kundservice för att veta mer.
Anslutning till elnätet – Privatpersoner
Anslutning till elnätet – Företag
Kontakta en auktoriserad elinstallatör som kontrollerar om det är möjligt.
När du ska gräva eller utföra markarbeten behöver du ta reda på var kablar och ledningar finns nedgrävda. Detta görs enklast genom att boka en kabelanvisning på ledningskollen.se. Under en kabelanvisning får du reda på var kablar och ledningar finns från berörda företag.
Anmäl ärendet minst fem vardagar innan du vill få kabelanvisningen så kostar det inget. Anmäler du ärendet senare tas en avgift för sen förfrågan ut.
För akut hjälp med kabelanvisning, ring Geomatikk på 026-12 35 00.
Beroende på typ av kraftledning så är avståndet 3–10 meter. Vid byggnation nära ledning kontakta oss på kundservice så tar vi reda på vad som gäller i ditt fall. Om du bygger för nära en ledning så ligger ansvaret hos dig som bygger eller fastighetsägaren att flytta byggnaden eller stå för kostnader för att Jämtkraft ska göra ändringar i elnätet. Mer information hittar du i Energiföretagens guide Säkerhet nära elektriska ledningar.
Ja, det är möjligt i de flesta fall. Kostnaden för att kabla ner ett spann luftledning uppgår oftast till minst 30 000 kronor. Ett spann är cirka 50–60 meter.
Kontakta oss på kundservice så tar vi reda på vad som gäller i ditt fall.
Träd som står nära ledning är markägarens ansvar att ta ner om så önskas.
Vi kan hjälpa dig att övervaka arbetet om du ska ta ner ett träd som riskerar att falla på en elledning. Läs mer om trädfällning nära elledning.
Om du önskar beställa övervakning av oss, kontakta oss på kundservice.
Fjärrvärme
Fjärrvärme är värme från en central anläggning via ett varmvattensystem under jord till många hus.
Du märker inte särskilt mycket av fjärrvärmen, förutom att du har det behagligt och skönt hemma. Den är tyst och sköter sig själv för det allra mesta. Fördelar med fjärrvärme:
- Alltid värme och varmvatten
- Tryggt, enkelt och bekvämt
- Miljöklokt
- Prisvärd uppvärmningsform
Om du nyligen fått din fjärrvärme installerad eller nyligen flyttat in i ett hus med fjärrvärme och därmed är nybörjare, har du möjlighet att boka in en kostnadsfri introduktion av fjärrvärmecentralen med någon av våra tekniker. Kontakta oss på kundservice för att boka introduktionen.
Vi hjälper dig att installera och få en driftklar fjärrvärmeanläggning för värme och varmvatten i din bostad.
För att ta reda på om du kan ansluta dig till fjärrvärme kan du göra en intresseanmälan.
Om du nyligen fått din fjärrvärme installerad eller nyligen flyttat in i ett hus med fjärrvärme och därmed är nybörjare, har du möjlighet att boka in en kostnadsfri introduktion av fjärrvärmecentralen med någon av våra tekniker. Kontakta oss på kundservice för att boka introduktionen.
Ett serviceavtal för fjärrvärmen hjälper dig att optimera dina värmekostnader i hemmet – utan att du behöver lyfta ett finger. Priset är 75 kronor i månaden. Det här får du med vårt serviceavtal:
- Servicebesök vartannat år – omfattande kontroll och justering av din fjärrvärmecentral
- Kostnadsfri service vid fel i centralen, vardagar 7–16. Du betalar endast för material
- Jourservice hela året, dygnet runt. Felavhjälpning påbörjas inom fyra timmar
- Telefonsupport
- Serviceprotokoll
- 20 procents rabatt på reservdelar och material
- Sinfras självriskelimineringsförsäkring
Det är sex månaders uppsägningstid.
Hur fakturan ska se ut bestäms av olika lagar, de allmänna avtalsvillkoren, Energimyndigheten och Konsumentverket.
På fjärrvärmefakturan kan du bland annat se kostnaden uppdelad på fasta avgifter och det pris du betalar per använd MWh (megawattimme).
Eftersom det blir många uppgifter kan fakturan ibland kännas svår att förstå. Därför har vi tagit fram en fakturaförklaring för fjärrvärme som beskriver fakturans olika termer och priser.
Fjärrvärme är mycket driftsäkert. Om något skulle hända är det normalt lagat innan du hinner märka något. Skulle din värmeleverans trots allt avstanna, hör du av dig till oss så att vi kan åtgärda felet.
Som fastighetsägare äger du din egen fjärrvärmecentral, men blir något fel på den kan du kontakta oss så hjälper vi dig.
Om du vill att vi hjälper dig sköta underhåll och service av fjärrvärmecentralen kan du teckna ett serviceavtal. Läs mer om vårt serviceavtal.
Temperaturen på fjärrvärmevattnet ut till dig som kund ändras beroende på utetemperaturen och är normalt inget du märker av.
Under vintern när det är kallare ute håller vi en högre temperatur på vattnet i fjärrvärmenätet. På samma sätt sänker vi temperaturen på fjärrvärmevattnet under sommaren när behovet av värme minskar, för att hushålla med energin. När vi kan hålla nere temperaturen i nätet så minskar våra energiförluster i ledningarna vilket ger lägre kostnader.
Om du har källare i villan kan du uppleva att det blir kallare i källaren sommartid. Det beror på att värmesystemet stryper värmen eftersom huset är uppvärmt av sommar och sol. Vill du få mer värme till källaren går det att justera din fjärrvärmecentral. Du kan justera varmvattentemperaturen i centralen om du upplever att varmvattnet blir för varmt vintertid eller för kallt sommartid.
Vill du ha hjälp att justera din fjärrvärmecentral, kontakta oss på kundservice.
För att lättare och snabbare kunna hitta eventuella läckage i fjärrvärmesystemet är vattnet färgat grönt. Färgämnet som används, PyraGreen, är ofarligt och färgar inte av sig på hud, hår eller textilier.
Läckor på fjärrvärmenät och i värmecentraler är förhållandevis ovanliga. Men skulle du få grönt vatten i din varmvattenkran har det troligen skett ett läckage från varmvattenväxlaren, vilket måste åtgärdas. Om du bor i hyreslägenhet eller bostadsrätt ska du kontakta fastighetsägaren.
Vid servicearbeten på fjärrvärmenätet behöver vi ibland tömma delar av vårt nät på grönt vatten. Vattnet släpps ut i dagvattensystem och där dagvatten går ut i sjön kan vattnet få grön färg. Men det är alltså helt ofarligt.
Jämtkraft
Jämtkraft är en energikoncern med sin hemvist i Jämtland men med en marknad långt större än så. Företaget ägs av kommunerna Åre, Krokom och Östersund. Det präglar företaget på så sätt att det inte bara ska gå med vinst utan också bidra till samhällsnytta.
Vi hämtar vår urkraft från sol, vind, vatten och skog. I Jämtland finns det gott om rika skogar, friska vindar och strömmande vatten. Och solen lyser även här på våra breddgrader. Den viktigaste kraften är dock vår egen energi. Den som kommer inifrån dig och inifrån oss. Det är vi som bor, jobbar och växer upp här som avgör vilken framtid vi skapar för Jämtland. Och för världen. Häftigt va?
Kort sagt: Tillsammans har vi kraften – Med jämtländsk energi från människor, skog, vind, vatten och sol.
Jämtkraft är en spännande arbetsplats där du har möjlighet att påverka, tillsammans med engagerade kollegor. Våra verksamhetsområden inom elproduktion, elhandel, elnät och värme utgör viktiga byggstenar i infrastrukturen. Det gör att du har en viktig roll i samhället. Läs mer om att jobba på Jämtkraft.
Här hittar du alla lediga jobb samt kan anmäla dig att prenumerera och få notiser om nya tjänster.
Jämtkraft har alltsedan starten 1889 producerat enbart förnybar energi. Vi vill att all energi ska vara förnybar och gör vad vi kan för att det ska bli så. Det är ett sätt för oss att bidra till ett lite mer hållbart samhälle.
Vi jobbar också med energieffektivisering och satsar på hållbara kommunikationer. Självklart är vi miljöcertifierade enligt ISO14 001.
Jämtkrafts föregångare Östersunds Elektriska Belysningsaktiebolag, ÖEB, startades i liten skala redan 1889. Östersunds Elektriska Belysningsaktiebolag jobbade i första hand för att få el till belysning.
På samma sätt bildades det en rad lokala elföreningar i Jämtland. Kraftstationerna var ofta små, och försörjde en by eller bara några gårdar. Ledningsnätet som byggdes räckte till belysning i ett mindre antal bostäder och butiker samt enkel gatubelysning i centrala Östersund.
Mina sidor
Mina sidor är till för dig som är kund hos oss. Det är din personliga del av Jämtkraft. På ditt konto kan du se fakturor och avtalsuppgifter, hålla koll på energistatistik och mycket annat.
Privatpersoner loggar in med via BankID.
Företag och föreningar loggar in med organisationsnummer samt ett lösenord.
Det kan finnas ett par olika anledningar till att du inte kan logga in:
- Om du nyligen har blivit kund hos oss kan det ta lite tid innan din information har blivit registrerad i våra system.
- Om du inte längre är kund, kanske ditt konto har blivit inaktiverat.
- Det kan vara någon annan i ditt hushåll som är kontaktperson på avtalet och därför behöver logga in.
Appen Mitt Jämtkraft
Gå in på Apple App Store eller Google Play och sök efter Jämtkraft, där hittar du appen för nedladdning på din smartphone. Den heter "Mitt Jämtkraft".
Eller så klickar du på direktlänkarna här:
Google Play
App Store
Du loggar in med BankID. Det måste vara med samma personnummer som står som ägare på elavtalet.
Gå in på ”Mina sidor” och sedan ”Notifikationer”, där kan du välja vilka notiser du vill ha.
Ja, ni kan vara flera personer som ser informationen från ett hushåll. Gå in på "Mina Sidor" och sedan "Kontouppgifter" för att lägga till en familjemedlem.
Den du lägger till måste naturligtvis också ladda ner appen och logga in med sitt eget personnummer.
Om du har problem med appen, testa först att:
- Logga ut/tvångsavsluta appen, logga därefter in igen.
- Radera appen och installera den på nytt.
Om det efter detta ändå inte fungerar behöver du skicka e-post till [email protected] med följande information:
- Beskrivning och bild/skärmdump av felet.
- Tidpunkt när felet inträffade.
- Vilken enhet och operativsystem du använder (exempel Iphone 8 plus, iOS 13.5.1)
- Personnummer och e-postadress.
Vi återkommer sedan till dig.
För att radera ditt konto på vår app, Mitt Jämtkraft, kontakta kundservice på [email protected] eller 063-14 90 00
Sponsring
Sponsring bygger på ett kommersiellt avtal mellan (normalt) två parter där Jämtkraft betalar för kommersiella rättigheter till ett evenemang, en klubb/förening, en person, organisation, ett projekt eller liknande. Motprestationer krävs alltid i ett samarbete. Vi jobbar inte med rena bidrag, gåvor eller donation. Gemensamt för all sponsring är att den ska ge win-win, ett värde både för rättighetsägaren och för Jämtkraft. Och i slutändan också för fans, publik och invånare.
Sponsringen ska bidra till att skapa goda relationer med människor och bidra till en hållbar utveckling i regionen. Den ska genomsyras av strävan till jämlikhet och hållbarhet i samtliga perspektiv. Ett sponsringssamarbete ska leda till mervärden för Jämtkraft och den gemensamma målgruppen. Vi ska eftersträva att bidra till pågående energiomställning tillsammans med den part vi sponsrar.
För att ansöka om sponsring krävs att du är en registrerad förening eller juridisk person.
Jämtkraft sponsrar inte företeelser som på något sätt kan förknippas med negativ miljöpåverkan, alkohol, droger, rasism eller annan diskriminering. Vi sponsrar inte heller uttalade religiösa eller partipolitiska organisationer.
Sponsringsbelopp upp till 10 000 kronor räknas som gräsrotssponsring. För att ansöka använder du ett formulär där du fyller i uppgifter om dig som ansöker. Du beskriver vad pengarna ska gå till och hur motprestationerna ska följas.
Gäller det större belopp och samarbeten tar du kontakt genom att kontakta vårt sponsringsråd.
Gräsrotssponsring har två ansökningsperioder under året:
- Sommar: 1 mars–30 april. Tillkännagivande 15 maj.
- Vinter: 1 augusti–30 september. Tillkännagivande 15 oktober.
Större sponsring går att ansöka om året runt.
De som fått gräsrotssponsring har möjlighet att få det igen tidigast tredje perioden efter tidigare sponsringsbeviljande.
Större sponsringssamarbeten utvärderas allt eftersom.
Jämtkraft får varje år väldigt många sponsorförfrågningar och vi går igenom alla. Tyvärr kan vi inte tacka ja till alla.
Vilka vi sponsrar har sin utgångspunkt i värdegrunden och riktlinjerna samt hur motprestationerna bedöms kunna genomföras. Det inkluderar även mixen av idrott, kultur och samhällsengagemang. Vilket värde det skapar för vårt varumärke och för regionen och samhället vi verkar i är också en viktig utgångspunkt.
Sponsringsrådet som tar emot och behandlar ansökningar består av tre medarbetare från kommunikationsavdelningen. Vid specifika ärenden rådfrågas andra sakkunniga inom Jämtkraft.
HAN-port
Det finns möjlighet att aktivera din port för både RJ12 (HAN-P1) och RJ45 (HAN-NVE).
Om du ska använda dig av RJ12 så har vi möjlighet att skicka en modul för montering i din elmätare.
Du aktiverar din port genom att fylla i ett formulär, det är helt kostnadsfritt.
Ett slags kontaktstycke som monteras i elmätaren och möjliggör att få den önskade anslutningen RJ12 eller RJ45.
Efter att du har fyllt i formuläret och vi har aktiverat porten så kommer du att få en bekräftelse via e-post, då kan du börja använda din port.
Felsökning av HAN-port:
- Koppla ur HAN-modulen från elmätaren och kontrollera att stift och kontakter är i gott skick.
- Byt ut RJ45- eller RJ12-kabeln som ansluter din tredjepartsprodukt till HAN-modulen.
- Kontrollera om din tredjepartsprodukt kräver extern strömförsörjning. Modulen för RJ12/P1 behöver extern strömförsörjning.
- Säkerställ att Wi-Fi-signalen är tillräckligt stark.
- Tänk på att om elmätaren är placerad utomhus kan det vara nödvändigt att använda kablar som tål fukt och kyla.
Om det fortfarande inte fungerar, kan du prova följande:
- Prova att bryta strömmen tillfälligt till elmätaren en kort stund (displayen på mätaren ska slockna).
- Om problemet kvarstår, kontakta kundservice.
Timpris med tak
Avtalet Timpris med tak passar dig som vill ha trygghet och inte drabbas av en ”prischock”. Det vill säga dig som söker viss förutsägbarhet men inte vill låsa in dig i ett fastprisavtal. Utan tvärtom även kunna ta del av lägre priser i tider då elen på börsen är billigare. Det passar även dig som tidigare inte varit så engagerad och insatt och kanske tyckt att det här med timpris låter lite läskigt eller jobbigt. Tack vare pristaket behöver du inte vara orolig för att du använder el under tider då priset är rekordhögt.
Om du redan är elhandelskund hos Jämtkraft byter du enkelt avtal genom att logga in på Mina Sidor och
- Gå till Avtal i menyn.
- Välj ditt nuvarande elhandelsavtal och klicka på knappen ”Byt elavtal”.
- På sidan du kommer till väljer du ”Timpris med tak” i listan, välj startdatum och därefter klicka på knappen "Genomför byte".
Det går också bra att kontakta vår Kundservice för att byta avtal.
Om du inte är kund hos Jämtkraft idag kan du enkelt teckna avtal genom att fylla i dina uppgifter här på webben. Du kan också kontakta vår Kundservice för att teckna avtal.
Ett traditionellt rörligt elavtal följer spotpriset på elbörsen Nord Pool. Upp och ner. Man kan säga att detta pris är marknadspriset eller alla elbolags ”råa” inköpspris. Det är detta pris som avses när man i media säger att ”elpriset är högt – eller lågt”. Ett traditionellt rörligt elavtal följer alltså detta pris – så när det är lågt blir också konsumentens pris lågt och när det stiger blir också konsumentens pris högre. Med avtalet Timpris med tak följer ditt pris med ner när spotpriset är lågt men om spotpriset stiger över 80 öre/kWh träder pristaket in och skyddar dig. Du betalar alltså aldrig för ett högre spotpris än 80 öre/kWh.
Utöver spotpriset tillkommer avgifter som alla elhandelsbolag betalar, såsom ursprungsgarantier, elcertifikat, avgifter till myndigheter samt påslag och moms.
Alla rörliga elavtal följer spotpriset på elbörsen Nord Pool. Upp och ner. Det är detta pris som avses när man i media säger att ”elpriset är högt – eller lågt”. Så har du ett rörligt avtal så gynnas du när detta pris är lågt. Har du däremot ett fastprisavtal så är priset detsamma under hela avtalsperioden och ditt pris påverkas inte av det för stunden aktuella spotpriset.
Eftersom Timpris med tak är ett rörligt pris gynnas du när ”elpriset” på börsen är lågt eftersom ditt pris följer med ner.
På samma sätt följer ditt pris med upp när ”elpriset” på börsen stiger. Men tack vare pristaket är du skyddad mot de riktiga topparna som ibland uppstår och betalar aldrig ett högre pris än taknivån.
Alla rörliga avtal grundar sig på det så kallade spotpriset, vilket kan ses som ett slags marknadspris eller inköpspris för elbolagen. Utöver detta inköpspris måste elbolagen betala en rad avgifter och andra kostnader som uppstår i elbolagens handel med el. Förutom dessa avgifter och kostnader adderar elbolagen vanligtvis ett påslag per förbrukad kWh som ska täcka elbolagens egna kostnader, risker och eventuella vinst. Detta påslag varierar från avtal till avtal och jämfört med vårt vanliga rörliga avtal är påslaget för Timpris med tak lite högre. Med Timpris med tak betalar du alltså några ören mer för varje kWh, jämfört med vårt vanliga rörliga avtal. Men för denna merkostnad får du alltså ett skydd i form av ett pristak som gör att ditt elpris på kWh aldrig kan stiga över en viss nivå.
Modellen skulle kunna liknas vid en försäkring där de extra örena som du betalar per kWh är premien och pristaket är tryggheten som ”försäkringen” ger i händelse av en olycka. Men i det här fallet utnyttjar du försäkringen varje gång spotpriset stiger över 80 öre/kWh.
För att det är i elområde 2 som vi har vår egen elproduktion och det är den vi använder för att säkra priset på taknivån. Vi behöver alltså matcha produktionen och förbrukningen inom samma elprisområde.
Man kan säga att spotpriset är elbolagens inköpspris på elbörsen Nord Pool. Här sätts priserna klockan 13.00 varje dag och är då låsta för dygnets kommande 24 timmar, med ett pris för varje enskild timme. Priset bestäms av utbud och efterfrågan – hur mycket el kommer produceras och hur mycket beräknas förbrukas, på hela marknaden. Slutkonsumenter kan inte köpa el till spotpris. På spotpriset tillkommer alltid avgifter som alla elhandelsbolag betalar, såsom ursprungsgarantier, elcertifikat, avgifter till myndigheter samt energiskatt och moms.
Med timpris får du ett rörligt elpris som varierar över dygnets alla timmar. Ditt pris följer prisutvecklingen på elbörsen Nord Pool timme för timme (spotpriset) och i vår app ser du när på dygnet du får mest el för pengarna. Du betalar alltså det pris som gäller just när du använder elen.
Utifrån just dina förutsättningar och intresse kan du därför försöka styra din förbrukning till de tider på dygnet med lägst priser. Men tack vare pristaket som du får i Timpris med tak behöver du aldrig oroa dig för timmar med rekordhöga priser och behöver därför inte engagera dig och anpassa dig mer än du kan och vill. Stiger timpriset på elbörsen över 80 öre/kWh träder pristaket in och skyddar dig.
Du får ett unikt snittpris per kWh, som du åstadkommer själv genom att välja hur mycket el du förbrukar och till vilket pris. Ditt unika snittpris redovisas på din elräkning.
Tanken med timpris är sprida elförbrukningen så att inte alla förbrukar el samtidigt. Genom att sprida elförbrukningen avlastar vi elnätet och skapar ett stabilare elsystem. Priset styrs av utbud och efterfrågan så priset sjunker när vår gemensamma användning är lägre. Så kan och vill du styra din förbrukning gör det inte bara nytta för din plånbok utan för hela elsystemet.
Elmarknaden och elpriset
De flesta elbolag i hela Sverige, inklusive Jämtkraft, köper elen som de sedan säljer vidare till kunder i olika elavtal på elbörsen Nord Pool. Precis som på andra fria marknader för råvaror såsom till exempel bensin, diesel eller spannmål styrs här priset av utbud och efterfrågan. Om utbudet minskar eller efterfrågan ökar stiger elbolagens inköpspriser och därmed även priset på elen till elbolagens kunder. Påslaget som Jämtkraft gör när de säljer elen vidare till sina kunder är väldigt litet och inte heller procentuellt. Vinsten på försäljningen blir därför inte större för att priserna är högre.
Du har alltid två avtal för din el, ett för elnätet och ett för elhandeln. Här reder vi ut vad skillnaden är mellan de två.
Elnätsbolag kan du inte välja, det finns bara ett elnätsbolag där du bor. I Sverige är elnätet alltså monopol.
De flesta elbolag i hela Sverige, inklusive Jämtkraft, köper elen som de sedan säljer vidare till kunder i olika elavtal på elbörsen Nord Pool. Precis som på andra fria marknader för råvaror såsom till exempel bensin, diesel eller spannmål styrs här priset av utbud och efterfrågan. Om utbudet minskar eller efterfrågan ökar stiger elbolagens inköpspriser och därmed även priset på elen till elbolagens kunder.
Påslaget som Jämtkraft gör när de säljer elen vidare till sina kunder är väldigt litet och inte heller procentuellt. Vinsten på försäljningen blir därför inte större för att priserna är högre. Skulle Jämtkraft sänka priset mot slutkunderna skulle vi gå back på denna affär.
Spotpriset är det grundpris som prissättningen av det rörliga elpriset utgår ifrån.
På elbörsen Nord Pool fastställs elpriset dagligen, timme för timme, för det kommande dygnet. Det finns många saker som påverkar elpriset, här förklarar vi några av de mest betydelsefulla faktorerna:
- Vädret (temperatur, nederbörd, vind och sol) och hydrologisk balans, det vill säga mängden vatten som finns lagrad i vatten, snö och mark.
- Då vi är ihopkopplade med den europeiska energimarknaden är även den en avgörande del i hur priserna ser ut i Sverige. Här är det priset på bränslen och så kallade utsläppsrätter som till stora delar styr priset.
- En annan viktig faktor är det geografiska läget, här är det flaskhalsar i överföringskapaciteten i elnätet som orsakar olika priser beroende på var du befinner dig i Sverige, de så kallade prisområdena.
Viktigt att notera är att spotpriset är ett rent inköpspris för elhandlare. När elhandlare sedan säljer elen vidare till konsumenter läggs en rad lagstadgade avgifter såsom moms, elcertifikatsavgifter, balansavgifter osv på detta pris.
Företag och hushåll i Jämtkrafts tre ägarkommuner Östersund, Åre och Krokom har en lokalrabatt som består av ett avdrag på den fasta avgiften för elhandelsavtalet samt ett avdrag på den kostnad som betalas för varje förbrukad kWh. Denna rabatt har varit relativt oförändrad under de senaste åren och kan heller inte utökas utan att Jämtkraft som kommunalägt bolag riskerar att bryta mot rådande konkurrenslagar. Detta eftersom påslaget på vårt inköpspris för elen när vi säljer den vidare till kunder är så lågt att en större rabatt skulle innebära att vi gör en medveten förlustaffär.
Sverige är uppdelat i fyra elområden från norr till söder SE1, SE2, SE3 och SE4. Jämtkrafts elnätsområde ingår i SE2.
Prisskillnaderna mellan de olika områdena uppstår då överföringskapaciteten till närliggande områden inte räcker till. Med överföringskapacitet menas möjligheten att förflytta elen i elnätet från geografiska områden där elen produceras till de områden där det förbrukas som mest el.
Vilket pris du som kund får betala styrs av vilket inköpspris vi som elhandlare får betala för elen på elbörsen där vi köper in alla el som sedan säljs till dig och andra kunder. Här, precis som på andra råvarubörser på den fria marknaden, sätts priset utifrån utbud och efterfrågan.
Och inte bara utbud och efterfrågan i Sverige utan i hela Europa. Detta då det svenska elsystemet och marknaden är sammankopplat med resten av Europa. Elnäten är hopkopplade och elen kan flöda över nationsgränser. Det betyder alltså att priset som vi betalar påverkas av hur mycket energi som produceras och hur mycket energi som förbrukas – i hela Europa. Därför påverkas till exempel vi och priset på el i Sverige även av utbud av energislag som vi inte använder här. Och det är alltså förklaringen till att till exempel kriget i Ukraina och Putins strypning av gasleveranser till länder som använder gas som uppvärmning kan påverka vår elräkning. Det totala utbudet på den gemensamma marknaden blir ju mindre. Och på samma sätt påverkas vi av att det blir kallt i Södra Europa (och de då förbrukar mer el) eller att franska kärnkraftverk inte producerar för fullt eller att det blåser mindre i Tyskland och att man därför producerar mindre vindkraft där.
Det finns många saker som vi kan göra för att leva energismart. Energibesparing är bra för den egna plånboken. Det bidrar också till att samhället använder mindre resurser till att producera energi i form av till exempel el eller värme. Ofta kommer du långt genom att tänka efter och medvetet använda el och energi så smart som möjligt i din vardag.
Men ibland är det svårt att veta hur man kan leva mer energismart. Läs mer om vad du kan göra för att energibespara.
Sverige är indelat i olika elområden, i vilka det finns produktion och förbrukning. Mellan dessa elområden kan man inte skicka hur mycket el som helst. Det finns fysiska begränsningar i överföringskapaciteten. Det normala förhållandet har oftast varit att vi producerar mer än vi förbrukar i norra Sverige och tvärtom i södra Sverige. Men eftersom man inte kan skicka hur mycket el som helst dit den behövs som mest har vi i norr ofta haft ett överskott av el. Det skapar en instängningseffekt och eftersom priset styrs av utbud och efterfrågan har priset då blivit lägre här uppe i norr jämfört med i söder där fallet varit det omvända.
Detta förhållande har oftast varit det normala under en tid men ibland jämnas detta förhållande ut och balansen mellan elområdena blir jämnare. Detta inträffade till exempel i november 2022 då man i söder, delvis som en anpassning av de höga priser som där rått under en längre tid, hade minskat sin förbrukning. Samtidigt som vi (främst på grund av väder och vind) hade en lägre elproduktion än normalt i norr. Den ökade balansen mellan elområdena eliminerade då instängningseffekten som tidigare skapat lägre priser i norr. Elen kunde flöda friare söderut och fler kunde ta del av utbudet, vilket alltså gjorde att priset steg i elområde 1 och 2 (norra Sverige).
Vi producerar 100% förnybar energi. Hos Jämtkraft får du el från förnybara energikällor. All el och en stor del av den fjärrvärme vi säljer producerar vi själva från sol, vind, vatten och skog.
Den el du får i eluttaget är däremot alltid en mix av den el som finns tillgänglig i elnätet just vid det tillfället oavsett vilket elbolag du har. Mixen kan alltså bestå av till exempel kol-, vatten-, kärn- och vindkraft. Men tack vare att du valt ett elavtal med förnybar el så är du med och bidrar till att mer ursprungsmärkt el kan produceras vilket på sikt ger ett mer hållbart elsystem.
Jämtkraft tjänar inte mer pengar på den el vi säljer till kunder i elavtal när priserna är höga. Den låga marginal vi har på elhandel till företag och hushåll är densamma oavsett hur högt kWh-priset är på kundernas räkning.
Jämtkraft är inte bara en elhandlare utan även en elproducent. Vi producerar dock ganska lite el själva (ca 2 TWH) jämfört med hur mycket el vi köper in på börsen för att sälja vidare till kunder (ca 9 TWH). Den el vi själva producerar säljer vi på elbörsen till andra elbolag med kunder i hela Sverige och i just denna affär får vi mer betalt för elen när marknadspriset är högt.
Cirka 30 miljoner kronor används till den lokalrabatt som alla företag och hushåll i våra ägarkommuner får på sin elhandelsfaktura. Cirka 330 miljoner (utdelning 2021) delas ut till ägarkommunerna så att de kan använda det i sin budget för till exempel skolor, omsorg och fritidsaktiviteter.
Det som inte delas ut till ägarkommunerna återinvesteras i bolaget genom till exempel upprustning och utveckling av elnätet och energisystemet så att vi även i framtiden kan få en säker och trygg elförsörjning. Något som blir än mer avgörande med tanke på energiomställningen och den ökande elektrifieringen.
Oavsett vilket pris man betalar för elen kan man alltid minska sina kostnader genom att hålla nere sin förbrukning så smart det bara går. Den billigaste kilowattimmen är ju den man inte köper. Minskar du din elförbrukning får detta dessutom dubbel effekt. Din kostnad blir lägre och det får även en kollektiv effekt. Förbrukar alla hushåll mindre el blir efterfrågan mindre och marknadspriset sjunker.
Tre snabba energispartips
- Sänk inomhustemperaturen – en grad minskar energiförbrukningen med fem procent.
- Stäng av golvvärmen och handdukstorken i badrummet om du där har elvärme. Dessa brukar vara riktiga energitjuvar.
- Diska i diskmaskin och undvik att spola av disken före. Att diska för hand drar upp till fyra gånger så mycket energi.
Läs mer om hur du kan minska din förbrukning.
Många gånger oroar vi oss i onödan för apparater som inte drar så mycket el egentligen, samtidigt som vi kanske slösar el på något annat.
Solel
Mikroproduktionsavtalet är prissatt per timme och ingen prissäkring sker. Eventuell överproduktion utbetalas inte utan överförs till nästkommande faktura.
Jämtkraft kan köpa ditt överskott av solel. Vi kan antingen spara värdet av din överskottsproduktion med vår tjänst Solsäker eller sälja ditt överskott med något av våra övriga traditionella produktionsavtal.
I jämförelse med ett traditionellt produktionsavtal, där du säljer värdet av din överproduktion samtidigt som den produceras, sparar Solsäker istället ditt värde och lagrar till vintern.
Varje månad kommer du på din faktura kunna se vad din överproduktion har blivit såld för och hur mycket pengar som du sparat. Summan fördelas jämnt på dina fakturor för november, december, januari och februari då förbrukningen generellt är högre.
Så fungerar Solsäker:
- Vi sparar värdet av din överskottsproduktion mellan 1 mars och 31 oktober.
- Under november, december, januari och februari får du avdrag på din förbrukningsfaktura genom att din elräkning reduceras med den sparade ersättningen, jämnt fördelat över de fyra månaderna.
- Skulle ersättningen täcka hela din förbrukningskostnad en månad så skjuts mellanskillnaden till nästkommande månads faktura.
- Avtalet har ingen månadsavgift
- Solsäker är en elhandelstjänst som inte påverkar dina nätkostnader.
- Som mikroproducent kvarstår skattereduktionen, även för dig som har Solsäker.
- Avtalet löper på tills vidare, med samma uppsägningstid som ditt elavtal för förbrukning.
I jämförelse med ett traditionellt produktionsavtal, där du säljer värdet av din överproduktion samtidigt som den produceras, sparar Solsäker istället ditt värde och lagrar till de fyra vintermånaderna november, december, januari och februari.
Om du har en nyinstallerad solcellsanläggning ska du ha fått ett nytt anläggnings-ID för din solcellsanläggning av ditt elnätsbolag. Detta ID behöver du för att kunna teckna Solsäker.
Kontakta oss på kundservice för att teckna avtalet.
Uppsägningstiden för Solsäker är samma som för elavtalet du har för din förbrukning. Om du har Jämtpriset är uppsägningstiden tre månader. Om du har vårt rörliga elavtal är uppsägningstiden 14 dagar.
För att installera och ansluta din produktionsanläggning till elnätet finns några saker att tänka på:
- För att installera anläggningen, kontakta en auktoriserad elinstallatör som gör en föranmälan hos Jämtkraft Elnät. Komplettera föranmälan med blanketten Anmälan om anslutning av mikroproduktion.
- Jämtkraft Elnät kontrollerar att elnätet är dimensionerat för att kunna ansluta produktionen. Om elnätet behöver förstärkas eller om du behöver höja huvudsäkringen får du ett kostnadsförslag från oss.
- Först när elektrikern fått medgivande från Jämtkraft Elnät kan installation ske. Elektrikern skickar sedan en färdiganmälan till Jämtkraft Elnät, som kostnadsfritt installerar en ny elmätare i din fastighet.
- Du behöver även teckna ett elhandelsavtal med en elhandlare för att sälja den överskottsel som du producerar.
Det är ett pris som du ser på fakturan varje månad. Under varje månad kommer du att se vad din överproduktion har blivit såld för och hur mycket pengar som du sparat. Sedan kommer denna summa pengar att fördelas jämnt på dina fakturor för november, december, januari och februari för att reducera kostnaden.
Ett traditionellt produktionsavtal säljer ditt överskott vid produktionstillfället, alltså under sommaren när du producerar som mest och oavsett pris. Med Solsäker sparar vi värdet av din överskottsproduktion och ger dig ersättning för detta under de mörkaste och kallaste vintermånaderna. När du antagligen behöver det som mest.
Nej, men Solsäker är anpassat för dig som producerar mindre än det du förbrukar på årsbasis.
Om du har en överskottsproduktion utanför sparperioden 1 mars–31 oktober får du som kund ersättning utifrån villkoren för mikroproduktionsavtalet.
Nej, är du eller ditt företag mikroproducent betalar du inga nätkostnader på den el som produceras. Solsäker är endast en elhandelstjänst och påverkar därmed inte dina elnätskostnader.
Fakturan innehåller många delar och kan vara svår att förstå, särskilt för dig som är momsregistrerad. Läs fakturaförklaringen för Solsäker för att enklare tyda uppgifterna på din faktura.
Stödtjänster
Utspädning innebär att samarbetspartnern tar in fler kunder än vad samarbetspartnern har förkvalificerad kapacitet för.
Frågor om varför samarbetspartnern väljer att ta in mer kunder än de har rätt att lägga bud för är inget Jämtkraft kan styra över. Alla frågor om varför samarbetspartnern valt detta upplägg får tas med samarbetspartnern.
Om du har solceller och batteri så kan du välja mellan mikroproduktionsavtal eller Solsäker
Om du bara har ett batteri så kan vi erbjuda ett småskaligt avtal.
Kontakta respektive samarbetspartner för att se vilka marknader de kan erbjuda stödtjänster på.
Jämtkraft har en roll som balansansvarig, vilket är en roll mellan de som levererar stödtjänster och Svenska Kraftnät. Jämtkraft är inte en avtalspart gentemot slutkund vad gäller stödtjänster.
Jämtkrafts roll gentemot leverantörer av stödtjänster är att hantera bud gentemot Svenska Kraftnät. Det är dessa bud som ger en intäkt för slutkund, om budet antas. Det är leverantören av stödtjänsterna som hanterar intäktsfördelning till sina respektive slutkunder.
Jämtkraft är ingen avtalspart för slutkund vad gäller stödtjänster åt Svenska Kraftnät. Du behöver vända dig till den du har skrivit stödtjänstavtalet med för att diskutera detta.
Du behöver teckna ett elhandelsavtal samt ett produktionsavtal.
Ska du teckna elavtal på adressen du ska flytta till?
Då behöver du göra en flyttanmälan. Läs mer hur du gör en flyttanmälan här.
Ska du teckna elavtal på den adress du bor på?
Vad kul att du vill teckna elavtal med oss!
Som privatperson kan du enkelt teckna elavtal direkt på vår webbplats. Om du har ett befintligt elavtal hos oss och enbart vill byta till ett av våra andra elavtal på samma adress, så kan du göra det på Mina Sidor, annars hjälper kundservice dig att byta avtal.
För företag rekommenderar vi att ta kontakt med en av våra företagssäljare eller att bli kontaktad om elavtal. Om företagets årsanvändning understiger 60 000 kWh går det dessutom att teckna elavtal direkt på vår webbplats.
Vi kan även hjälpa dig med detta via vår kundservice.
Timpris med tak är ett helt nytt unikt elavtal där du betalar ett rörligt timpris som följer det så kallade spotpriset på elbörsen, och alltså betalar ett lågt pris när priset där sjunker. Samtidigt som du är skyddad av ett pristak när elpriset på börsen stiger.
Rörligt pris följer med prisutvecklingen på elbörsen, Nord Pool. Denna typ av avtal passar dig som är benägen att ta lite större risk på en rörlig marknad. Du hänger med i svängningarna och tar del av både låga priser och pristoppar.
Jämtpriset är ett så kallat förvaltat elavtal. Det funkar så att Jämtkrafts förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper upp el för kundernas framtida förbrukning, för att säkra upp ett jämnare elpris för kunderna.