Vi har fått rapporter om att oseriösa elbolag säljer elavtal eller andra erbjudanden där de hävdar att de kan ge kunder rabatt på befintliga avtal med Jämtkraft. Detta stämmer INTE och vi uppmanar våra kunder att vara vaksamma på erbjudanden från okända aktörer som hävdar att de på något sätt samarbetar med Jämtkraft eller på annat sätt kan påverka befintliga avtal som våra kunder har med oss.
Vid minsta osäkerhet kring sådana påståenden kan man alltid ringa eller maila Jämtkrafts kundservice för att kontrollera påståendet.
Vi uppmanar också att man är generellt vaksam när man överväger ett erbjudande om elavtal och alltid kollar upp villkor som t ex uppsägningstid och bindningstid.
Tänk på det här när du pratar elavtal med en försäljare:
- Fråga vad du har för avtal i dag: Det är bara du själv och ditt nuvarande elhandelsbolag som vet vilket elavtal och pris du har. Om en telefonförsäljare från ett annat elbolag säger sig erbjuda ett lägre pris än du har idag, utan du själv berättat om ditt avtal, så är något lurt.
- Skriv inte under, eller godkänn ett avtal via sms eller bank-id som du inte noga läst igenom. Med din underskrift ger du företaget fullmakt att säga upp ditt nuvarande elavtal. Ställ frågor och lyssna extra noga när bindnings- och uppsägningstid förs på tal.
- Kontrollera uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Kontrollera också om elbolaget i fråga finns med på Energimarknadsbyråns ”svarta lista”.
- Svara inte ”ja” på säljarens frågor kring om du accepterar något. Be istället att få allt skriftligt – utan att behöva bekräfta det med sms eller bank-id.
- Vill du jämför med ditt nuvarande avtal? Kontakta Kundservice så hjälper vi till.